Aktuality

Happy Nameday - Pe + Pa

Všem našim i cizím Petrům a Pavlům přejeme všecičko nejlepší k dnešním jmeninám.

  

Jak se ten Petr dokáže podrbat levou rukou na pravým rameni ... Vytunění Pavla je modelové.

Happy B´day - #21 Allie

   

Všechno nejlepší koulařce :o) Allie k jejím dnešním narozeninám. Hodně zdraví, štěstí, spokojenosti a úspěchů především na basketbalových palubovkách. 

                                           Classic All White Arrangement for Sympathy

Velmi dobrá zpráva při pátku!

 Mám dvě dobré zprávy týkající se jedné naší kolenářky. První je, že se Gabča probudila z narkózy a druhá, že již má tu "blbou" část za sebou. Přejeme, aby se vše hojilo, srůstalo jak má a aby celá  dlouhá rehabilitace byla tím dalším úspěšným krokem k návratu na naše palubovky, antuky, koberce, dlažební kostky a samozřejmě aby s tím šla vyšlapávat spojka a táta nemusel kupovat automat.    

Yupieeeee! 

NICE and HAPPY HOLIDAY

Minibasket BA Sparta  přeje sparťanským akademičkám a akademikům a nejen jim, krásné prázdniny, hodně krásných zážitků a hodně odpočinku. Prázdniny moc dlouhé nebudou. Většina družstev zahajuje přípravu na novou sezónu již v prvním týdnu v srpnu. Ve druhém již následuje soustředění. Doporučujeme nezahálet a věnovat se všem možným sportovním aktivitám. I od basketbalu je potřeba si malinko odpočinout a nabrat hodně psychických i fyzických sil. Tyto síly však paradoxně nejlépe zregenerujete pohybem.  

Od počátku srpna sledujte stránky, kde se dozvíte aktuální informace o trénincích a o soustředění. Základní informace o soustředění naleznete na :

http://basparta.cz/index.php/muzi-4420/138-pro-cleny-ba/clanky1/5555-soustredeni-2015-sedlcany

 

REPORTÁŽ PSANÁ NA ... OBROUČCE (IX.)

Neměl jsem vůbec v úmyslu vylézt v této sezóně ještě na obroučku a již vůbec ne z interních důvodů. Beru si s sebou košík s jídlem a příborem a pokusím se udělat si na obroučce picnic a barbecue, byť jsem si myslel, že na to přijde čas až po sezóně, snad při oslavách.

Stravování sportovců je obsáhlé téma a tak jej zúžím a pokusím se v laické podobě prostřít. Na našich "výletech" je stravovacích (dietetických) chybiček habaděj, ale nějak se tolerují jak ze strany trenérů, tak ze strany rodičů. Špatně! Fast foody do stravy lidí, kteří dostávají svůj organismus do relativně extrémních zátěží vůbec nepatří. Stejně tak do této stravy nepatří hranolky, krokety a podobné, kterými se cpete víc než nesportující lidičky. Ještě jsem neviděl, že by si kdokoli dal jídlo např. s rýží. Viděl jsem pouze zeleninu jako přílohu, ale to bylo pouze jednou u jedné hráčky a to je za sezónu málo. Za to zbytků od MCD vyhazujeme z auta po každém výjezdu ...

Do stejné kategorie jako FF patří různé toasty, párky v rohlíku a podobně. To jsou však obecně platné a známé informace a těmi se musíte zabývat především vy. I v případě, že by sport nebyl vaším koníčkem a zábavou. 

Přesměruji se malinko na problém, se kterým jsme se včera, před rozhodujícím utkáním juniorek setkali. Začnu odzadu. Celý den kdy mne čeká zápas nebo trénink musím svou stravu nějakým způsobem plánovat. Obecně známé je, že bych měla věnovat nejvíce času a pozornosti snídani. Následovat by měla svačina, oběd u většiny z vás je ve škole zajištěn a pak ještě asi jedna lehká svačina s ohledem na čas tréninku. S večeří je komplikace vzhledem k tréninku, ale řešení v podobě salátu nebo čehokoli nezatěžujícího organismus by mělo být samozřejmostí. Jít spát s plným trávicím traktem, kdy by měli jednotlivé součásti traktu "odpočívat",  je rovněž špatně. 

Časování - jakékoli jídlo je zpracováváno trávicím systémem. To je látka 7 třídy vlastivědy, biologie, zdravovědy nebo jiných podobně nazývaných předmětů o lidském těle. Podle druhu pokrmu je trávicí systém zatěžován tzn. dokud "chleba s máslem" je v žaludku tak trávicí systém jako takový pracuje. Při zpracovávání pokrmu je v trávicím systému zapotřebí krve, která při sportovní činnosti chybí jinde tj. především ve svalech. Z toho vyplývá, že nemohu podávat maximální výkon. V zásadě ani standardní. Doba trávení běžných potravin se pohybuje od 30 minut do cca 4 hodin (v případě masitých pokrmů). Ke sportu nepotřebuji mít zahnán pocit hladu. Ke sportovní činnosti potřebuji dostatek energie, kterou tělo uchovává a postupně uvolňuje. Neznamená to, že když se najím, tak budu mít sílu. Lepší je sportovat s pocitem hladu, který je v zásadě okamžitě přehlušen působením jiných hormonů než s jakkoli naplněným žaludkem. Když mám pocit, že potřebuji zahnat pocit hladu, mohu využít jakoukoli např. cereální tyčinku nebo malinký kousek čokolády, relativně rychle vstřebatelné ovoce (pomeranč, banán), které mi dodají potřebnou energii ve formě fruktózy, kterou obsahují. Prázdné kalorie ve formě toastu (bílé mouky) mi zbytečně zatíží trávicí systém a že bych pozřel něco co by mohlo zkvalitnit můj výkon, tak to ani náhodou.  

Samostatnou kapitolou je pitný režim. Subjektivně mám pocit, že tekutin konzumujeme zbytečně hodně v době tréninku a utkání. Nápoj do doby vstřebání  působí jako zátěž v trávicím systému. Jedná se samozřejmě o individuální záležitost, ale k doplnění tekutin stačí 200ml tj. malá sklenička vody na cca 30 minut výkonu. Tzn. za trénink ve standardních podmínkách (ne v létě, kdy je úbytek tělesných tekutin větší) stačí vypít za tréninkovou jednotku či utkání 3 x až max. 4 x 200ml. Zároveň trávím-li nějaké jídlo ještě v době sportování, tak tekutina ředí žaludeční šťávy a doba trávení se opět prodlužuje. 

Nechci si hrát na paní doktorku Cajthamlovou nebo pana inženýra Havlíčka, ale základy správné výživy sportovců by jste již v juniorkách měly znát.

Tak dobrou chuť! 

Jste zde: Home